آخرین بروزرسانی : در 50دقیقه قبل امروز : 24 تیر 1399
جستجو :
اداره حراست

کد خبر : 775 | تاریخ : 2 اردیبهشت 1397 | گروه : اخبار | عنوان شاخه : ادارات و واحد های ستادی | تعداد بازدید : 261

 معرفی اداره حراست 

                                 

تعریف حراست
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

 

سیاست و خط مشی حراست

حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود .

دستگاه حراست براساس ماده وا حده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد. .بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود:

1- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

2- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

3- شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

4- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

5- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

6- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.

اعم وظایف حراست


1- تلاش در جهت  حفظ سلامت جامعه اداری
2- اهتمام در رفع نقاط ضعف به منظور رسیدن به اهداف سازمانی
3- مجاهدت در پیشگیری از وقوع تخلف ها
4- شناسایی گلوگاه های فساد اداری و جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
5- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
6- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
7- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
8- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
9- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی و بحران
10- تدوین  و اجرای دستورالعملهای حفاظتی و ارائه هشدارهای حفاظتی

11  توجیه و آموزش حفاظتی پرسنل و مسئولین( قبل از انتصاب مشاغل حساس ، سفر خارجی )

12   کنترل تردد ( تردد کارکنان و پرسنل زیر مجموعه ـ  صدور مجوز تردد، کنترل تردد و فعالیت اتباع بیگانه در محیط )
13  صدور کارت های شناسایی

14   انجام استعلام

15  شناسایی نیروهای متعهد ، متخصص و شایسته و معرفی آن به مبادی ذیربط جهت بکارگیری در مشاغل حساس

16  تلاش در جهت اعتماد سازی ، حفظ کرامت انسانی و فرهنگ مسئولیت پذیری و تعمیم آن در سازمان


لینک مستقیم :


اشتراک گذاری :

نظرات (0)

نظری ثبت نشده است.

شما چه نظری دارید ؟

امکانات و خدمات
مدیرکل بهزیستی استان مازندران

دکتر فرزاد گوهردهی
مدیر کل بهزیستی استان مازندران

تماس مستقیم : 33399307

داخلی : 102 و 103

نظرسنجی
آیا از محتوای مطالب پورتال اداره کل بهزیستی استان رضایت دارید؟
نظرسنجی
آیا از خدمات بهزیستی مازندران رضایت دارید؟
گزارش های تصویری
گزارشی جهت نمایش ثبت نشده است.


فیلم، کتاب و رسانه
مطلبی جهت نمایش ثبت نشده است.
پشتیبانی آنلاین
{}